post-title The Blind Spot

The Blind Spot

The Blind Spot

The Blind Spot

“Ik ging eigenlijk op zoek naar een kantoortje om de voorraad van de webshop uit ons huis te verplaatsen, tot ik deze ruimte aangeboden kreeg. Ik zag het gelijk al helemaal voor me, mijn eigen winkel! “

Op 14 februari opende Chantal Braam Verwest haar nieuwe winkel aan de Korte Kerkstraat nr.15, The Blind Spot, waar ze fair fashion en sustainable lifestyle producten verkoopt. Dat ze na vier weken weer dicht zou gaan zat uiteraard niet in de planning. “Ik heb nog geen normale maand verkoop gehad.” vertelt Chantal ons. “De eerste weken waren echt goed tot de corona-crisis. Ik heb tussendoor nog wel wat klanten gehad voor personal shopping en heb gelukkig de webshop, maar dat was het wel. De eerste drie weken was het even slikken en heb wel in de rats gezeten. Nu ben ik gelukkig weer helemaal open!”

Chantal heeft een marketingachtergrond en sinds 2005 in deze branche gewerkt. “Ik vond het toen lastig om een leuke baan te vinden in Zeeland en heb een tijdje in Bergen op Zoom gewerkt in de marketing en communicatie, een échte zakelijke markt en totaal niet creatief.” Ze begon een nieuwe HBO studie, Personeel en Administratie en werkte een aantal jaren in deze branche. “Het werken met mensen maakte het werk leuker, maar ik ben een creatief mens en na een tijdje ging het toch weer borrelen.”
Het idee om iets in de kleding te gaan doen, zat al een tijdje in haar gedachten. De zoektocht in Zeeland naar vlotte en draagbare kleding ‘gemaakt zonder kinderhandjes’, eerlijk en duurzaam, maakte het dat Chantal zich verdiepte in hoe deze markt eruit zag. Ze startte een blog. “Al bloggend ontdekte ik meer over duurzaamheid in de kledingbranche, gewoon door vragen te stellen. Het idee om zelf collecties samen te stellen en te verkopen, zat eigenlijk al langer in mijn hoofd.” Na een avond met een ‘oude’ kennis uit haar communicatienetwerk lang te hebben gepraat en ideeën te hebben opgedaan, besloot Chantal de stap te nemen: een eigen website bouwen, het inkopen van een aantal duurzame merken en jezelf presenteren. “In maart 2018, op Vriendinnendag, heb ik The Blind Spot als webshop gepresenteerd in een kraampje op de markt. Heel spannend!”

“Het eerste jaar was het écht uitzoeken, wat kan er in het online wereldje? De schrik zat er wel even in toen ik ontdekte dat er al zoveel webshops in kleding in Nederland zijn. Het was heel hard werken om de webshop op gang te krijgen en naamsbekendheid te creëren. Als ik nu terugdenk, had ik eigenlijk wel heel weinig kledingstukken als aanbod”, lacht ze. Gestart met de ‘échte’ duurzame merken als People Tree, Tought Clothing, Alchemist Fashion en niet te vergeten het sneakermerk Veja, bouwde Chantal langzaam haar collectie uit naar wat de webshop nu is.

En toen een winkel… “In de winkel ‘Inmiddels’ in Middelburg begon ik met een rekje kleding en later een eigen hoekje. Twee keer heb ik een pop-up winkel gehad in Goes. De zoektocht naar een pandje voor mijn steeds groter wordende voorraad, ontwikkelde zich uiteindelijk in het huren van dit pand. Een hele uitdaging financieel, maar het kon! In december 2019 kreeg ik de sleutel.”

The Blind Spot heeft een Franse boetiek-achtige stijl, een lichte ruime winkel met diverse kledingmerken voor dames, heren- en de allerkleinste, sfeervol aangevuld met accessoires zoals shampoos en zeepjes, kaarten en posters, tapijtjes en sieraden. “En allemaal duurzaam met elk merk een eigen verhaal. Alles wat ik verkoop wordt op een verantwoorde wijze geproduceerd en heeft geen invloed op de leefomstandigheden van anderen en het milieu. De productie komt hoofdzakelijk uit Europa.” Chantal voert twee nieuwe collecties per jaar in plaats van de zes tot acht collecties die de meeste kledingzaken aanbieden. “Met de diversiteit in merken kun je in één collectie ook een mooi assortiment aanbieden.” Door de samenwerking met ‘Inmiddels’ versterken de beide winkels elkaar. Een rekje met het babykleding merk ‘Soofiez’ of merken als House of Grace hangen ook bij de The Blind Spot.

“Ik ben blij dat ik weer open ben, want het contact met klanten vind ik toch wel het leukst. Het laten zien dat duurzame kleding niet alleen ‘minimalistisch’ is of ‘braaf’, maar fashionable en hip. Daarbij het verhaal kan vertellen dat bij het merk hoort en een stukje bijdragen aan een betere en gezondere wereld. Door The Blind Spot hoop ik meer ogen te openen!”