post-title Reisbureau TUI

Reisbureau TUI

Reisbureau TUI

Reisbureau TUI

“Als je de reisgidsen hier aan de wand ziet, zit er bijna niets tussen dat één van ons niet gezien heeft.”

We krijgen gewoon zin om op vakantie te gaan als we de winkel van TUI Goes binnenlopen en een wit uitgestrekt strand met palmbomen zien. Drie vriendelijke jonge gezichten en een warm ‘Hallo’ verwelkomen ons aan de Lange Kerkstraat 8. Charlotte, Kimberley en Nathalie zijn het vaste team van reisadviseuses in TUI Goes. “In een reisbureau is het niet gebruikelijk zo’n jong team te hebben, vaak is het een mix van jong en oud”, zegt Charlotte, “maar ook als je jong bent kun je al heel veel reiservaring hebben opgedaan. Het voordeel is dat we meegaan in de tijd van nu, want ook binnen de reiswereld is er een snelle verandering gaande.”

In mei 2015 is de winkel in Goes geopend. “In Middelburg, Vlissingen, Zierikzee, Oostburg en Terneuzen zaten wij al met onze winkels, maar in Goes nog niet. Het heeft even geduurd om het beste plekje voor de winkel te vinden in de binnenstad, maar zo dicht bij de Grote Markt is uniek!”

Toch heeft het even geduurd voor men TUI Goes wist te vinden. “We hoorden nog vaak: Oh zitten jullie hier?” Inmiddels is dat anders. Alle drie de dames komen uit Goes en vinden het een voordeel dat ze de lokale Goesenaren zelf mogen adviseren. “We weten tenslotte hoe een Goesenaar in elkaar zit. Ze zijn in eerste instantie iets terughoudender. Maar heb je eenmaal hun vertrouwen gewonnen dan komen ze spontaan binnenlopen voor een praatje of zwaaien als ze langslopen.”

Nieuwsgiering vragen we hoelang de dames in de reiswereld bij TUI werken. Kimberley werkt 9,5 jaar bij TUI, hiervoor op het reisbureau in Middelburg en Vlissingen. Ze werkt nu drie jaar in Goes. Nathalie is begonnen als reisleiding op verschillende bestemmingen, werkte daarna op het hoofdkantoor van TUI in Rijswijk en sinds de opening van de winkel in Goes. Charlotte is gestart als reisleidster bij een andere organisatie. Ze heeft even een uitstapje gemaakt buiten de reiswereld, maar werkt nu bijna vier jaar bij TUI, waarvan anderhalf jaar bij TUI Goes. “We hebben allemaal de opleiding Toerisme volbracht in Bergen op Zoom en Middelburg en hebben elkaar via het werk op het reisbureau leren kennen. Als team Goes hebben we bij elkaar al heel wat reiservaring en veel gezien van de wereld. We kunnen om onze klanten dus van goed advies voorzien.” Daarbij worden er regelmatig studiereizen gemaakt van TUI naar verschillende bestemmingen. “Dat is het leuke aan het vak, je bezoekt vakantiebestemmingen, maar je leert ook op een andere manier naar een reisbestemming te kijken.” Vanaf de luchthaven in Nederland tot aan de plaats van bestemming en alle facetten die daarbij horen. Uiteraard het hotel, maar bijvoorbeeld ook autoverhuur, mooie autoroutes en bijzondere bezienswaardigheden. Voor sommige bestemmingen heb je extra reisdocumenten nodig of inentingen, maar ook belangrijk is te weten in welke tijd je het beste ergens heen kunt gaan. “Niet alleen het weer speelt mee, maar als het ergens een speciale feestweek of er is een evenement terwijl je juist voor de rust komt, is dat toch wel fijn om te weten.” Bij een studiereis leren ze de bestemming door de ‘ogen van de toerist’ te bekijken en zo uiteindelijk het beste advies te kunnen geven. “Dat is ook een van de voordelen om bij een reisbureau te boeken in plaats van zelf online je reis samen te stellen. Persoonlijke advies, maar ook de extra service van iemand die er geweest is.” We kijken even verbaasd als Nathalie ons vertelt dat ze vliegangst heeft. “Best gek als reisadviseuse, maar ik ben de beste in het geven van advies als je vliegangst hebt en wel op reis wilt”, lacht ze.

Hoe de dames van TUI Goes de lastige tijd in de reiswereld ervaren? “Toen we op vrijdag 13 maart hoorden dat de reisbestemming Curaçao op slot ging, dachten we eerst dat het een grapje was. Heel onwerkelijk.” Al snel moesten de meiden vanuit een dichte winkel werken en op deze wijze de beste service aan hun klanten verlenen. Niet alleen de klanten die nog op reis zouden gaan, maar ook die al op hun bestemming waren. “We hebben heel wat uren aan de telefoon gezeten. De beste service verlenen met de mogelijkheden die je hebt als TUI zijnde is dan het belangrijkst. Hoe fijn is het dan om onze eigen klanten zelf te woord kunnen staan aan de telefoon, dat schept een stukje extra vertrouwen dat je dan kunt bieden. Vanuit het hoofdkantoor is de communicatie heel goed verlopen. Ook in de huidige situatie blijft goed luisteren naar je klant het belangrijkst. De ene klant wil graag op reis en op zijn bestemming blijven, de ander wil gelijk naar huis. De zekerheid die wij bieden met COVID-Care Service; als je op bestemming bent en weg moet uit een besmet gebied, helpt TUI met repatriëren. Het veilig voelen op een reis is het belangrijkst, dat is wat mensen onthouden. Wij hebben weinig klanten die niet tevreden zijn. Overigens bieden wij geen vakanties aan naar gebieden waar een oranje reisadvies geldt.”

Ook het aanbod bij Tui is aangepast aan deze bijzondere periode. “Het aanbod voor een vakantie in Nederland is de afgelopen maanden flink uitgebreid met verschillende hotels en vakantieparken. Dat is het leuke van ons vak. Je leert ook weer naar andere bestemmingen te kijken.” Als laatste zijn we nieuwsgierig naar de favoriete bestemmingen van de drie dames. Nathalie blijft het liefst in Europa vanwege haar vliegangst. Griekenland haar favoriet is nog net te doen. Charlotte reist graag naar Portugal of Costa Rica. Kimberley heeft een lange lijst met favorieten buiten Europa, ook Costa Rica staat bij haar in de top 3. “Wij zijn trots dat we voor TUI mogen werken en hopen bij TUI Goes nog heel veel mensen met een goed advies te helpen hun droomvakantie te realiseren.”