post-title Hoe ervaart Horeca Goes de coronacrisis?

Hoe ervaart Horeca Goes de coronacrisis?

Hoe ervaart Horeca Goes de coronacrisis?

Hoe ervaart Horeca Goes de coronacrisis?

“Bij de eerste lockdown, was er meer een gevoel van acceptatie. Het moest, het was zo en men deed er alles aan om zijn of haar horecazaak te laten draaien. Nu is het anders en speelt angst een vele grotere rol: Ik heb er alles aan gedaan, ga ik dit overleven?”

Vaak wordt er achter de schermen van bedrijven veel werk verzet en gebeurt er veel meer dan mensen zien. Susan Matthijssen-Diephout is voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) Goes. Hoe is het om voorzitter te zijn in deze bijzondere periode waar de bedrijven waar je voor staat en die je zelf ook runt, zo getroffen worden? We vroegen het Susan.
Susan is, samen met haar man Jan Matthijssen, al meer dan 25 jaar eigenaresse van Hotel Terminus Goes. Vier jaar geleden werd ze gevraagd om voorzitter te worden van het bestuur van KHN Goes. “Margreet van de Pompe, stopte na jaren met haar voorzitterschap en de voorkeur ging uit naar een horecaondernemer buiten de Grote Markt, die de rol van voorzitter op zich zou nemen. Dat en te meer, omdat er een grote concentratie van horeca in Goes op de Grote Markt zit en er met een bredere blik naar alle horeca in Goes zou worden gekeken. Ik vond het leuk om naast het werk in ons hotel een andere uitdaging aan te gaan. Je contacten worden breder, je doet andere dingen en je bent meer betrokken bij wat er bij je collega’s en in de regio in de branche speelt.”

Dat het een bewogen jaar was en is als bestuurslid van het KHN is overduidelijk. “Normaal hebben we twee keer per jaar een ledenvergadering en organiseren we iets leuks daarna. Als bestuur komen we regelmatiger bij elkaar. En als ik niets hoor, dan gaat alles goed! Nu is het anders: vanaf de eerste lockdown is het contact veel intensiever geweest. Toen iedereen op 2 juni, netjes voorbereid, weer open mocht ging het even mis met de terrassen en de controles van de boa’s. Men voelden zich op de vingers gekeken en grenzen werden opgezocht. Er was alom frustratie. Op de eerste ledenvergadering, die in fases werd gehouden, ging het helemaal los en een kritische noot bleef niet uit. De gemeente heeft zijn rol hierin goed opgepakt en met veel gezamenlijk overleg zijn alle mogelijkheden op tafel gekomen om alles zo goed mogelijk in banen te leiden.”

Het regionale contact met de KHN-voorzitters heeft hierbij ook een belangrijke rol gespeeld. “Je hoort en leert van wat er gaande is in andere Zeeuwse steden en probeert daar het beste van mee te nemen voor je eigen stad. De ervaring leert dat wat in de ene stad werkt, niet altijd in je eigen stad werkt. Collectiviteit maakt je sterker! Wij winnen eerst advies in en het voordeel is dat de lijntjes met de gemeente nu kort zijn. Is er een probleem, dan bel ik rechtstreeks Margo, de burgemeester.”
Het eerder en langer neerzetten van de houten hutjes aan de terrassen is een voorbeeld hiervan. Met goed overleg is de toestemming hiervoor rondgekomen. Het heeft helaas niet mogen baten vanwege de tweede lockdown.

“Deze tweede lockdown is voor iedereen uiteraard een hele vervelende periode. De horeca is bij elkaar al 8 maanden gesloten. De nachtclubs al een jaar. Er zijn een aantal nieuwe bedrijven die meer dicht zijn geweest dan open. De zomer heeft gelukkig een beetje goed kunnen maken van het eerste verlies, we kunnen ervan uitgaan dat iedereen het beste eruit heeft gehaald wat erin zat. Maar deze sluitingsperiode moet niet te lang meer gaan duren, het vet is nu écht van de botten voor velen. Als de winkels weer open mogen, moet de horeca ook weer open. We hebben afgelopen zomer laten zien dat dat heel goed kan. Daarbij versterk je elkaar, het kopje koffie bij het winkelen of de borrel en het hapje erna. Samen maak je de stad weer bloeiender.”

Nogmaals herhaalt Susan dat de gemeente heel meegaand en bereidwillig is geweest in het afgelopen jaar. Er zijn nooit problemen geweest in welk overleg dan ook. “Dat mag ook best een keer genoemd worden. De reclame-belasting is uitgesteld, de terrassen zijn uitgebreid en de precario-kosten hiervoor zijn minimaal geweest.” Het zou fijn zijn dat met alle tijd en moeite die erin is gestoken, deze plannen voor de toekomst een voordeel kunnen zijn. “Dat de terrassen zo groot kunnen blijven of misschien nog wel groter om meer sfeer op de Grote Markt te creëren. Dat de houten hutjes rond de kerstperiode altijd eerder en langer mogen staan. En dat in het nieuwe Masterplan voor 2030 deze punten en meer worden meegenomen.”

Het bestuur van KHN-Goes komt nu minder bij elkaar. “Hopelijk wordt dat straks weer meer”, zegt Susan. Normaliter wordt maandelijks met de bestuursleden van de horeca Goes, en binnenkort ook afgevaardigden van Wolphaartsdijk, Reimerswaal en eventueel Borsele, de lopende zaken besproken. Peter Arkenbout als regiomanager van KHN regio Zeeland sluit zich zoveel mogelijk aan.

“Er zijn veel leden die zich niet aansluiten bij een ledenvergadering, dat is jammer want een gezamenlijke stem is belangrijk. Zeker in deze periode, waar je je leden nodig hebt om zoveel mogelijk kennis te kunnen delen. Wij zijn er voor collectieve problemen, maar ook voor een individueel probleem kunnen horecaondernemers contact opnemen. Al is het maar voor een luisterend oor, want ook daar zijn we voor!”