Deze site maakt gebruik van technische cookies en de cookies welke worden geplaatst door Google Analytics. Het staat u vrij om cookies uit te schakelen middels uw browser. Houdt u er wel rekening mee dat het mogelijk is dat onze website dan niet meer optimaal werkt.

Akkoord

Bijvon

Bijvon

“Ik loop zelf ook graag door de zijstraatjes als ik ergens ga winkelen, daar vind je vaak de leukste winkeltjes.” 
Vandaag is het vijf jaar geleden dat Bijvon aan de Papegaaistraat 7 haar deuren opende. Yvonne Van de Linde, toen al 21 jaar werkzaam als bedrijfsleidster in de kleding, trok niets aan van de vele goedbedoelde kritieken om in de crisistijd een winkel te beginnen in een zijstraat. Ze voerde haar eigen koers. “We zijn het gewoon gaan doen, anders kun je nooit zeggen dat je het ooit geprobeerd hebt. Droom je dromen niet, leef ze! Dit is eigenlijk mijn motto.”

Nu het ‘leukste straatje van Goes’ genoemd, was toen een straat met veel afgeplakte winkelramen. Een aantal ondernemers waren hun al voorgegaan in het hoekpandje, van een lijstmakerij en kapper tot een surfwinkeltje. “Ik heb wat met dit straatje”, vertelt Yvonne,” mijn vader is vroeger als fotograaf hier begonnen op de hoek van de Lange Vorststraat en ik herinner me nog de momenten dat ik boven de winkel mijn vader en opa hielp met het ontwikkelen van foto’s. Wie had ooit gedacht dat ik zoveel jaren later een winkel zou hebben in dezelfde straat.”

Samen hebben Yvonne en haar partner Lauran, met hulp van familie, de handen uit de mouwen gestoken om de winkel ‘om te toveren’ tot wat het nu is. Het houten balken plafond en de ornamenten zijn onder het systeemplafond tevoorschijn gekomen en weer opgeknapt. Ook het glas-in-lood raam achter de toonbank komt weer volledig tot zijn recht. Met smaak is de winkel ingericht, grote paskamers met een wand vol historie-kiekjes en leuke zitjes, industriële kledingrekken met warm houten interieur als tegenhanger. De kleding brengt de kleur, zo gestyled om doorheen te snuffelen naar dat ene item waar je eigenlijk niet naar op zoek bent, maar toch koopt, omdat het zo leuk is. “Elke dag doe ik mijn uiterste best om de klant de aandacht te geven die ze verdient, de ene keer om samen een compleet nieuwe outfit samen te stellen, de andere keer door gezellig een praatje te maken onder het genot van een bakje koffie. We zijn er voor om de klant blij te maken en om te laten zien wie ze willen zijn.”

Met de vele en diverse merken die er in de winkel hangen, is er voor elke type klant wel iets te vinden. ”We proberen een zo onderscheidend mogelijke collectie in te kopen, dat is waar onze klanten vaak voor binnenkomen. Net als onze klanten zijn we samen altijd op zoek naar iets anders.” Merken als POM Amsterdam by Katja (Schuurman, wie kent ze niet?), ZOSO, Helena Hart, Label Nick en Dividere zijn een kleine greep uit de merken die ze bij Bijvon voeren. De kleding van het laatste merk vertelt de verhalen over ieder moment, iedere stad en iedere locatie. Elk verhaal is een beleving en deze belevingen worden in beeld gebracht in de vorm van trendy dameskleding.

Lauran is in de jaren zijn werk steeds meer gaan afbouwen om Yvonne te ondersteunen in de winkel. “Alles behalve op de werkvloer, dat is mijn insteek geweest”, lacht Lauran,”vaak komen klanten toch voor Yvonne, zíj is de kracht van Bijvon! Als er extra handjes nodig zijn, spring ik bij waar nodig. 
Op de vraag of er veel veranderd is in de vijf jaar antwoordt Lauran: “Internet is een belangrijkere speler geworden. Wat verder opvalt, is dat de dagjesmensen nog steeds écht het rondje Goes doen en het leukste straatje overslaan. De basis is wel onze vaste klanten, die inmiddels als een olievlek is uitgegroeid. Het grootste compliment is als iemand je winkel binnenloopt en zegt: “Ik was bij een vriendin op haar verjaardag en die zag er zó leuk uit, ik dacht ik kom eens binnenwandelen.” Als ondernemer in deze tijd moet je continu scherp blijven, creatief zijn en samenwerken waar nodig. Zo is ook ‘het Leukste straatje van Goes’ ontstaan. Er worden regelmatig ‘huiskamer’ modeshows, zoals Yvonne ze noemt, gegeven in de winkel. De winkel wordt omgetoverd tot een heuse catwalk. Een gezellige, intieme en ongedwongen sfeer , zo worden deze avonden ervaren.
“We blijven nadenken hoe we de volgende jaren gaan invullen met leuke nieuwe ideeën, de tijd zal het leren. Wij genieten van de winkel, blijven gepassioneerd en zien wel hoe het loopt, zo zijn we ook begonnen!”

En? Wordt het vijfjarige bestaan nog gevierd? “Zeker, maar hoe gaan we jullie nog even niet vertellen!”  ;-)