Deze site maakt gebruik van technische cookies en de cookies welke worden geplaatst door Google Analytics. Het staat u vrij om cookies uit te schakelen middels uw browser. Houdt u er wel rekening mee dat het mogelijk is dat onze website dan niet meer optimaal werkt.

Akkoord

Primera

Primera

Even naar Primera ♫♫… Toen we hadden vernomen van Frans Lameijn, eigenaar van Primera Goes in de Sint Adriaanstraat, dat er een kleine ombouw in zijn winkel zou plaatsvinden, vonden we het tijd om eens te gaan kijken. Vaak is het druk als we de winkel binnenwippen, maar Frans neemt de tijd om ons meer over zijn Primera te vertellen. Wat ooit startte als een klassieke tabakszaak, met daarbij kaarten, tijdschriften en wat aanverwante artikelen, is het al lang niet meer. De formule Primera, met meer dan 500 winkels in Nederland, is uitgegroeid tot de grootste organisatie in de tabaks- en gemaksbranche. “Dat is waar ik naar op zoek was, toen ik voor mezelf wilde beginnen”, zegt Frans, “een krachtige formule waar je als zelfstandige ondernemer een basis hebt die je moet voeren, maar waar faciliteiten en mogelijkheden beschikbaar zijn om daarnaast ook lokaal te kunnen ondernemen. Op de achtergrond wordt alles gemonitord, maar collectief kunnen er ideeën aangedragen worden. Je hebt de vrijheid zelfstandig te ondernemen."

Als 6-jarige jongen riep Frans al dat hij later een eigen zaak wilde hebben. “En ik kom niet eens uit een ondernemersgezin!” Na 21 jaar te hebben gewerkt bij een supermarktketen, waarvan jaren als formule-manager, werd hij dan ook zelfstandige. “Ik werk graag in een bedrijf waar ze altijd op zoek zijn hoe het beter kan, en Primera is zo’n bedrijf. Op dat moment kwam de mogelijkheid voorbij om de Primera aan de Kolverniershof in Goes over te nemen, ik heb deze kans met beide handen aangegrepen.” Frans komt van Walcheren, maar was al bekend met de Bevelandse klant door zijn vorige werkervaring, dat maakte de stap naar Goes makkelijker. “Het kennen van je klant die in je werkgebied wonen is een belangrijke factor.” Na 4 jaar Kolveniershof verhuisde Frans met zijn winkel naar de Sint Adriaanstraat, waar hij nu bijna 2 jaar is gevestigd. Met 20 m2 meer en iets dichter bij de Grote Markt kan Frans zijn klanten bieden wat hij voor ogen had. “Het Sint Adriaanstraatje heeft een mooie mix van zelfstandige ondernemers en grootwinkelbedrijven, die de traffic brengen. Van deze passanten klanten maken, dat is ondernemen!”

Waar Frans eerst alleen de basiscollectie van Primera verkocht, zien wij nu een breed assortiment aan wenskaarten, elektronisch roken, tijdschriften, boeken, dagbladen, tabak, Staatsloterij, Lotto, beltegoed, cadeaukaarten, tickets, kantoorartikelen en cartridges. Ook voor lokale producten, als Zeeuwse cadeauartikelen kun je bij Primera Goes terecht, maar ook diensten als Oplaadpunt OV Chipkaart, Pasfotoservice en PostNL Pakketpunt. Verrassend vinden wij de ‘molen’ met Apple-producten, waarbij Primera door Apple is geautoriseerd als reseller van deze producten. “Het verschilt maar 150m, maar aan de Kolveniershof kwam meer de boodschappende klant, nu de meer de shoppende klant; voorheen verkochten we meer “gossip en shag”, nu meer “glossy en sigaretten”, glimlacht Frans.

De ombouw in de winkel valt ons in eerste instantie niet meteen op. Kijken we meer in detail zien we wat er veranderd is, het assortiment aan cadeauartikelen komt veel beter tot zijn recht. Dat is waar Primera zich ook meer op gaat richten, het cadeau-moment. “We werken eraan om onze klanten te blijven verrassen. Dat kost tijd, maar we liggen op koers. Dat de markt veranderd is geen vraag maar een feit, daar moet je als ondernemer mee dealen. Elke bedreiging biedt ook weer nieuwe kansen!” Dat Frans het ontzettend leuk vindt om zijn eigen zaak te hebben, de dingen kan doen zoals hij die graag wil doen en succesvol daarin zijn, dat is een feit, geen vraag. Zijn uitspraak: ik had dit al jaren eerder moeten doen, verbaasd ons dan ook niet. Oké,... tot slot nog een laatste mooie uitspraak: “Hoe goed ik mijn klanten denk te kennen, toch word ik nog vaak verrast door hun begrip en geduld: ‘Nee hoor, ik wacht wel even tot u klaar bent’, ‘Maakt u maar even af waar u mee bezig was’ of ‘Helpt u maar eerst even deze klant, ik kijk nog even rond’. Het geeft aan dat de men hier graag in de winkel komt en daar doen we het voor!”