Deze site maakt gebruik van technische cookies en de cookies welke worden geplaatst door Google Analytics. Het staat u vrij om cookies uit te schakelen middels uw browser. Houdt u er wel rekening mee dat het mogelijk is dat onze website dan niet meer optimaal werkt.

Akkoord

Digipas

Digipas

“Vooruitdenken is altijd onze kracht geweest, zowel met onze producten, service, als de uitstraling van de winkel.” In maart 1989 opende Dixons de winkel in Goes. Hans Van de Pas, toen nog bedrijfsleider van Dixons in Middelburg, werd gevraagd de nieuwe elektronicawinkel te gaan leiden. “Daar had ik wel oor naar”, vertelt Hans, ”Dixons in Middelburg draaide erg goed en ik wilde graag dit succes voortzetten in Goes”.

De start was iets moeilijker dan gedacht, het toerisme in Goes is toch een stuk minder dan in Middelburg. “En een bekend gezicht in de winkel, dat moet je weer opbouwen!” Dixons was in die tijd eigenlijk meer een fotowinkel. “Met een ontwikkelservice heb je al snel de loop naar je winkel toe. Klanten komen al twee keer in je winkel en je hebt direct contact.” Hans startte al snel met de verkoop van de eerste computers. Hij probeerde altijd als eerste het nieuwste in huis te hebben. Hij verkocht platen, toen kwam de kleine elektronica, daarna cd’s en toen de games. “Bij ons kon je als eerste in Goes spelcomputers kopen, het was een groot succes.” Was de groei uit een product, dan werd ermee gestopt. Van tv’s en veel audioapparatuur, naar digitale fotocamera’s en E-readers. “Mensen weten ons te vinden als er iets nieuws op de markt is”.

Als 4e Dixons In Nederland, na Amsterdam, Utrecht en Rotterdam, werd Goes een pilotwinkel van Dixons. “Het liep als een trein in Goes, dus besloot ik in ’95 verder te gaan als eigen ondernemer onder de naam Dixons.“ Helaas keerde het tij voor Dixons, ook bij deze keten zorgde de crisis voor het faillissement van de keten in 2016. Van de 170 filialen in Nederland, gingen er 35 filialen verder onder eigen naam, waaronder filiaal Goes onder de nieuwe naam Digipas. Uiteindelijk is Digipas, van alle filialen die toen zijn doorgestart, de enige in Nederland die nu nog bestaat. 
Sinds zijn 15de werkt Omar Van de Pas, Hans zijn zoon, al bij zijn vader in de winkel. “Wel eerst in het magazijn, met mijn 16de was ik pas officieel in dienst en mocht ik de winkelvloer op”, vertelt Omar. Hans lacht: “Op die eerste dag dat Omar in de winkel stond, stapt de belastingdienst de winkel in om controle te doen, wat een toeval!”

Omar werkt nu 20 jaar bij Digipas. “Ik heb een Retail-opleiding gedaan, maar mijn passie om de winkel in te gaan was er al heel vroeg.” Dat Hans met Digipas is doorgegaan, heeft ook de reden dat Omar graag in de winkel wilde komen werken. “Anders was ik gestopt! We vullen elkaar aan, maar discussiëren ook veel, dat is gezond.” Hans en Omar zijn ‘de constante factor’ in de winkel. “Het voordeel is dat er altijd dezelfde mensen in de winkel staan. Zo komen er klanten die graag door mij geholpen willen worden, maar ook speciaal klanten die naar Omar vragen.”
Niet alleen in de keuze van producten, maar ook in de inrichting van de winkel denkt Digipas vooruit. Bij alle vijf verbouwingen, is het nieuwe interieur altijd zelf bedacht en zijn er veranderingen doorgevoerd waar iedereen gelijk het voordeel van inzag. Een lichte vloer in plaats van een ‘warme kleur ‘ vloerbedekking en een wand met haakjes achter de toonbank voor alle accessoires, klonk toen nog vreemd. Maar Hans heeft altijd zijn nieuwe ideeën doorgezet, zo ook met de verkoop van de eerste Mac Books van Apple. “Deze mocht je niet zomaar gaan verkopen, daar heb je speciale toestemming voor nodig van Apple”. Met een lege doos van een Macbook in de etalage, kreeg Digipas al snel aanvragen voor dit product en bestelde deze dan bij Apple. “Dat viel op bij Apple”, lacht Hans, “en niet lang daarna mochten wij hun producten gaan verkopen. Er kwam een speciaal team overgevlogen om met de specifieke merchandising van Apple hun producten in de winkel te etaleren.”

Met het instore Phone House biedt Digipas, dankzij hun onafhankelijke positie, alle netwerken en nagenoeg alle merken mobile telefoons aan, waar de klant de vrijheid in keuze heeft.
Dat er een verandering heeft plaatsgevonden door het internet is duidelijk, maar het één kan niet zonder het andere. “Mensen zien iets op internet en komen in de winkel kijken. Wij verkopen producten waar de mensen hulp bij nodig hebben. Op het internet wordt het product in de doos bij je afgeleverd. Bij ons in de winkel wordt het volledig gebruiksklaar gemaakt vóórdat de klant de winkel uitloopt. Indien gewenst installeren wij het aangekochte bij de klant in huis. Gaat het product stuk, heeft de klant een aanspreekpunt in de winkel, voordat het eventueel wordt opgestuurd. Dat is de service die internet niet biedt!” 
Dat Hans en Omar best trots zijn op hun winkel, danken zij aan hun klanten die hun gesteund hebben in de jaren. “Het kopen van een product geeft plezier, dat plezier moet ook blijven. Dat is het deskundige advies en de service die wij graag willen bieden!”