Deze site maakt gebruik van technische cookies en de cookies welke worden geplaatst door Google Analytics. Het staat u vrij om cookies uit te schakelen middels uw browser. Houdt u er wel rekening mee dat het mogelijk is dat onze website dan niet meer optimaal werkt.

Akkoord

Van Westen Herenmode

Van Westen Herenmode

Iets vroeger dan gepland komen we Van Westen Herenmode Goesbinnenwandelen. Omdat Pim van Westen nog even druk is, krijgen we een Italiaanse koffie aangeboden uit de ‘vintage koffiehoek’. Waar we ook kijken in de winkel, tussen de met smaak geëtaleerde kleding worden we verrast door een leuke tekst, opa’s oude typmachine of een kastje met oude of nieuwe accessoires. Een winkel gedecoreerd met herinneringen, uitspraken en gadgets om de bezoeker extra plezier te geven bij het zoeken naar nieuwe kleding. Pim is een verhalenverteller: we praten over de winkel, Pim zelf en het Retail vak.

“Met het kopen van kleding op internet heb je heel veel keus. In mijn winkel heb ik de keuzes voor mijn klanten al gemaakt. Zijn de boorden van de overhemden niet te stijf? Is de samenstelling van de stof correct? Valt de pasvorm goed? Geen kleur die al drie seizoenen niet goed verkoopt? Op basis van die ervaring en de kennis van onze klanten wordt met zorg een assortiment samengesteld. Vaak zie je op een beeldscherm niet goed de kleur en je kunt de stof niet .” Uiteraard snapt Pim de gemaksfactor van het online kopen. Echter in de winkel zie en voel je wat je werkelijk koopt. Bovendien zie je of de pasvorm de juiste voor je is. “Dat is het voordeel van de stenen winkel!”

Pim staat vanaf zijn 17e in de winkel, totaal nu 37 jaar. Zijn opa is de winkel gestart, beginnend als kleermaker. Als 11-jarige jongen mocht zijn opa niet meer naar school, omdat hij niet ingeënt was. Op zijn 14e ging hij het kleermakersvak in. Samen met zijn vrouw openden ze 100 jaar geleden ‘Van Westen’, eerst even in de Lange Kerkstraat, maar verhuisden al snel naar de Lange Vorststraat 102. Met beneden de winkel en boven de kleermaker runden ze samen de zaak. Door de jaren heen is de zaak uitgebreid tot wat het nu is. Pim zijn vader wilde eigenlijk huisarts worden. Door de oorlog was er geen geld voor studeren, dus geen andere optie dan meewerken in de winkel. “Mijn vader was goed in zijn vak en een echte zakenman.” Pim zelf, wel met een opleiding op zak, heeft het vak voornamelijk geleerd uit ervaring.

Van Westen is nog steeds een familiebedrijf. Pim zijn vrouw werkt één dag in de week mee en naast hun studies in de mode en reclame, werken ook beide zonen in de zaak. “De liefde voor je vak geef je onbewust mee aan je kinderen, dat hoort bij een familiebedrijf.” 
Als zijnde een perfectionist, houdt Pim alles in de gaten en moet alles tot in de puntjes goed zijn in de winkel. “Dat is soms best intensief! Ik wil dat dingen mooi zijn. Als de basis, het product, goed is dan kan ik meer het plezier beleven van het contact met mijn klanten.”

Beneden in de winkel vinden we vooral kleding voor de casual geklede man, op de eerste etage kan men terecht voor de ‘man in pak’. “Wij doen veel voor de bruidegom”, vertelt Pim, “dat moet je als modeadviseur kunnen en het kost veel tijd.” Vaak gaat deze verkoop gepaard met koffie, bubbels en bolussen. Want winkelen doe je voor je plezier, voor welke gelegenheid dan ook. Dat is de sfeer die Pim in de winkel uit wilt stralen. Zo staat er bij binnenkomst in de winkel een ‘dikke BMW’ motor. Wie kent de uitspraak niet? Klanten beginnen bij binnenkomst al vaak te lachen als ze dat zien. Ook de teksten die je her en der tegenkomt zijn verrassend. Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen, die we in de winkel tegenkomen.

“De grootste belemmering voor de klant is ‘tijd’. Mensen hebben vaak wel de middelen om iets te kopen, maar we leggen onszelf in het dagelijks leven een strak regime op, waardoor we soms moeilijk kunnen genieten en eens lekker ontspannen de stad in te gaan. Wat is er nu leuker dan het plezier beleven in het vinden van dát leuke item, waar je al lang naar zocht! En daar helpen we onze klant bij. We zijn ook eerlijk als het niet de beste keuze is, want eerlijkheid hoort bij een goede service.”

“Je mag trots zijn op datgene wat je gekocht hebt en het langer dragen, waarom zou je het anders kopen? Vergelijk het met lekker Belgisch bier, dat drinkt je toch ook niet in één slok op als een fluitje? Zo is het met mooie kleding ook, dat koop je om er langer van te kunnen genieten!”

Meer foto's zie onze Facebookpagina: https://www.facebook.com/zogoes/posts/412128462703174?__tn__=K-R