Deze site maakt gebruik van technische cookies en de cookies welke worden geplaatst door Google Analytics. Het staat u vrij om cookies uit te schakelen middels uw browser. Houdt u er wel rekening mee dat het mogelijk is dat onze website dan niet meer optimaal werkt.

Akkoord

De Gouden Knoop

De Gouden Knoop

Als wij De Gouden Knoop binnenlopen, zit Yasin Mirza achter zijn naaimachine te werken. Zijn vrouw Faiza Abboush voegt zich bij ons en begint gelijk te vertellen over de verschillende soorten naaimachines die op een rijtje voor ons uitgestald staan. De wand achter de machines wordt gekleurd door een ontelbaar aantal klosjes garen. “We komen uit Irak, Bagdad, en zijn in ’98 naar Nederland gekomen”, vertelt Faiza, ”we wonen nu 17 jaar in Zeeland en zijn voor onze kinderen van Kortgene naar Goes verhuisd.” In de schuur achter hun huis, begon Yasin met het eerste herstelwerk van kleding voor vrienden en kennissen. “In Irak hadden we twee familiebedrijven in kleding, één daarvan ben ik op mijn 18de gestart. Ik maakte kostuums en deed alles zelf, van ontwerp tot het eindproduct. ”Maar alleen voor dames”, lacht Faiza, “dat doet hij het liefst!”

Met een kleine naaimachine van 50 jaar oud, aangeschaft van het geld van zijn verkochte scooter, begon Yasin zijn bedrijf in Goes. Van de koude schuur naar de warme zolder van hun huis en vervolgens naar nr. 30 in de Wijngaardstraat. “We hadden geen privé meer, iedereen kwam maar binnen wanneer het hen uitkwam, van ’s ochtends acht tot ’s avonds tien uur”. Het was dan ook hun dochter, studente in de rechten, die voor haar ouders uitrekende wat er nodig was om een eigen winkel te beginnen. De Gouden Knoop was een feit en werd al snel bekend in Goes en omstreken. In de beginjaren werkte hun zoon nog mee in de zaak vanwege de Nederlandse taal, maar na een paar jaar was dat niet meer nodig. “Goede service en mond op mond reclame heeft onze klantenkring vergroot”. In 2011 verhuisde De Gouden Knoop naar het grotere buurpand nr. 32. Door het stofferen van kussens voor onder andere caravans en boten, was er extra ruimte nodig. Inmiddels heeft Yasin ook voor een aantal restaurants in Goes de meubels gestoffeerd. “Helaas zijn er een aantal kledingzaken waarvoor we herstelwerk deden gestopt als opdrachtgever, vanwege sluiting of omdat het zelf uitbesteden goedkoper is. Ach ja, iedereen moet een boterham verdienen”, zegt Yasin. “Ik verkoop van een aantal van deze zaken nog de kostuums en met de overige kleding en accessoires die ik erbij verkoop, heb ik mijn klanten een mooie collectie te bieden.”

Tijdens ons gesprek gaat regelmatig de winkelbel, en als Yasin zijn klanten helpt zien wij wat hij bedoelt met ‘goede service verlenen’. Vriendelijkheid, de tijd nemen voor de klant, meedenken en net dat stapje extra zetten om de klant tevreden te stellen. “Alles voor de dames natuurlijk”, grapt Faiza nogmaals, “want dat doet hij het liefst!“