Douglas Goes

Douglas Goes

“We worden wel eens een grootwinkelbedrijf genoemd, maar als franchisenemer van Douglas hopen wij door onze persoonlijke aanpak en plaatselijke betrokkenheid meer dan dat te zijn.”

Daan Vermin opent de glazen etalagedeuren van De Parfumerie van Goes voor ons en we lopen binnen in één van de oudste panden van de binnenstad, Lange Kerkstraat nr.16. Na de brand in 1554 is dit huis als eerste teruggebouwd in de Lange Kerkstraat. Hond Bo vergezelt ons door 230 vierkante meter geuren en kleuren aan beauty- en verzorgingsproducten naar Monique Vermin, die achter in de beautysalon is. Samen met haar man Daan zijn ze, sinds 29 maart 1999, de eigenaren van de winkel. “We openden op dezelfde dag de zaak als de dag dat we een kind kregen, wat niet écht te adviseren is”, zeggen ze lachend.

Sinds eind 1968 begon de familie Fassaert hier een drogisterij. Monique is de tweede in lijn die het bedrijf heeft voortgezet. “We zitten nu in de woonkamer”, grapt ze als we achter in de winkel zitten, “de voorkant was de winkel en het woonhuis zat erachter.” Met de nodige verbouwingen, werd de benedenverdieping van het huis en de tuin bij de winkel getrokken tot de winkel van nu.

“Daan en ik zijn precies 15 jaar DA-drogisterij-parfumerie Fassaert geweest en wilden graag uitbreiden. Die mogelijkheid was er niet bij DA, dus zijn we doorontwikkeld naar Douglas.” Dat de DA bekend was merken ze nog regelmatig, als er mensen advies komen vragen voor drogisterij-artikelen.
Samen met Douglas kijken ze hoe ze het beste assortiment kunnen samenstellen voor de winkel. “Maar geen spijker in de winkel is van Douglas, we zijn eigen ondernemer. Toen we overstapten naar Douglas hebben we net zo lang onderhandeld om bepaalde merken te kunnen behouden. Zo hebben we bijvoorbeeld als enige Douglas in Nederland de make-uplijn van Pupa.” Huidverzorgingsproducten, make-up, geuren en nagellak, de meest uiteenlopende luxe merken zijn bij de Parfumerie van Goes te vinden. Zo verkopen ze Benefit Cosmetics, het vrolijke make-up merk uit San Francisco, dat snelle oplossingen biedt voor verschillende beauty ‘problemen’. De serums van het super hippe merk The Ordinary zijn niet duur en populair onder de jonge meiden. Maar ook vind je Origins van het merk Estee Lauder, waar zowel de producten als de verpakking dier- en natuurvriendelijk is. Ook de producten van Tom Ford en Micheal Kors, één van de meest invloedrijke fashion designers en culturele trendsetters van deze tijd, komen we tegen in de schappen, als we een rondje door de winkel doen.

“Veel jonge meiden komen hier in de winkel de nieuwste trends uitproberen. De toeristen uit België en Duitsland zijn bekend met het merk Douglas en zien we hier dan ook regelmatig. En in de jaren hebben we veel vaste klanten opgebouwd, terugkerend voor advies en persoonlijke service die ze bij ons kunnen vinden.” Het team van 10 dames sterk, zijn allemaal opgeleid tot schoonheidsspecialiste of visagiste. “We hebben een leuk team, dat niet vaak wisselt. De langst werkende is er nu al bijna 34 jaar en er zijn dames die hier al 21, 17 of 15 jaar werken.” De tijden van ondernemen zijn wel veranderd, vroeger hielp je elkaar nog eens uit de brand of kwam je vaker bij elkaar in de winkel. “Tegenwoordig is dat minder. Dat komt ook deels omdat je als ondernemer continu in beweging moet blijven en daardoor het nog veel drukker hebt. Wij doen de winkel samen. Daan meer op kantoor voor de administratie en ik meer op de werkvloer of in de beautysalon. Op drukke dagen staat Daan ook in de winkel. Op donderdagavond kook ik altijd voor het personeel en eten we samen als team, altijd gezellig!”

De opkomst van het online shoppen heeft de tijden van ondernemen sterk veranderd. “Het is jammer dat klanten soms minder beseffen dat grote internetbazen er alleen maar beter van worden, maar dat de lokale ondernemers zorgen dat de buurvrouw een baan heeft, de voetbalvereniging door sponsors leeft en dat de Sinterklaasintocht doorgaat. Het leefbaar houden van een stad. Aangezien wij geen belang hebben bij de internetwinkel van Douglas, hopen wij dat de Goese klant de ‘stenen’ winkel blijft waarderen. Wij als ondernemers samen, moeten blijven knokken voor dit gevarieerde aanbod in Goes en hopelijk helpt de consument ons daarbij.”

De feestdagen staan voor de deur en Monique en Daan met hun team staan klaar om hun kennis te delen en hun cadeaus en pakketten voor de feestdagen aan te bieden. Ze zijn vroeger open als de klant erom vraagt en willen eventueel ’s avonds op verzoek langer door gaan. “Want zo’n goede service als in de winkel, krijg je online niet .”