Bos Men Shop

Bos Men Shop

“De geschiedenis van Bos Men Shop gaat best lang terug, al vier generaties van vader op zoon. Over 2 jaar vieren we dat we al 100 jaar bestaan.”

“Het is heel mooi geworden”, vertelt Eefje Bos als ze ons het vernieuwde gedeelte van de winkel aan de Lange Vorststraat 56 laat zien. “Het was ook wel nodig hoor, deze hoek was al niet meer opgeknapt sinds 1990. De kleur die op de muur zat is nu weer hip!” lacht ze. “Bij de laatste verbouwing in 2010 hebben we de ‘confectiehoek’ opgeknapt en de bar laten bouwen. Zo maken we in fases de winkel elke keer een beetje mooier.”

Samen met haar man Cees Bos, de vierde in de rij Bos, runnen ze sinds 12 jaar de herenmodezaak Bos Men Shop, een begrip in Goes en omstreken. Waar de eerste generatie Bos ooit begon in Goes met een kledingwinkel aan de Ganzepoortstraat en daarna verhuisde naar de Lange Vorststraat, is het familiebedrijf n de jaren uitgegroeid met nog twee winkels in Middelburg, een winkel in Bergen op Zoom en een webshop. Elk van hun winkels heeft zijn eigen uitstraling, zowel qua architectuur als interieur en assortiment.

We zitten op het kantoor boven de winkel. Op de etages daarnaast wonen Eefje en Cees met hun twee kinderen. “We kennen elkaar uit Goes en zijn beide in Rotterdam bedrijfskunde gaan studeren, wel ieder met ons eigen studentenleven”, lacht Eefje. ”Daarna zijn we gaan reizen, apart en ook samen, voordat Cees bij zijn vader in de zaak is gegaan. Ik werkte toen bij T-Mobile in Den Haag.” In 2008 namen ze de zaak over en zijn Cees zijn ouders geleidelijk aan minder gaan werken. “De nodige vakkennis van zijn jarenlange ervaring werd soms wel eens gemist, die ervaring moet je zelf opbouwen.”

Achter de schermen is sinds die tijd veel veranderd. “Je moet met de tijd mee en sinds de nieuwe winkels en de webshop erbij zijn gekomen, moeten er meer ballen in de lucht gehouden worden.”
Cees en Eefje doen samen de inkoop van de herenkleding en beiden hebben hun eigen verantwoordelijkheden in de zaak: Cees de financiën en het personeel en Eefje de marketing en logistiek. ”Cees is een betere onderhandelaar dan ik, hoe een etalage of foto eruit moet zien is meer mijn ding. We proberen elke zaterdag op de verkoopvloer te staan, het is belangrijk om die binding te blijven houden. De combinatie van 3 maanden inkoop en verkoop maakt het afwisselend en het ondernemen leuker.”

Eefje vertelt ons over de diversiteit aan merken en producten die ze bij Bos Men Shop verkopen, merken als Hugo Boss, Pierre Cardin en Vanguard, maar ook Napapijri, Emporio Armani en Happy Socks. “Je kunt hier terecht voor zowel casual- als zakelijke kleding. Jongeren kopen tegenwoordig vaak online en zijn soms verbaasd als ze in de winkel komen over ons aanbod aan trendy merken. Van de collectie van Hugo Boss tot een leuke trui van €49,-, we hebben een mix van bekende merken en private label. Dat is ook onze kracht. Dat je €150,- uitgeeft voor een spijkerbroek die je graag elke dag draagt en daarbij een niet te duur colbert aanschaft omdat je deze maar drie keer op een jaar draagt, maar die wel in de lijn ligt van de duurdere spijkerbroek en samen goed te combineren zijn. Die mix kunnen wij hier aanbieden.”

Elke zes weken worden er nieuwe spullen geleverd, het wisselt de collectie af en maakt het voor de klant aantrekkelijker. “De inkooplijnen zijn hier kort en we hebben veel inseason-merhandise.”
“Vroeger deed je de deur van je winkel open en kwam je klant naar binnen om te kijken naar je aanbod, nu doe je dat via social media of via je webshop. Dat is hoe de wereld nu in elkaar steekt. Klanten die ons van de webshop kennen en hier in de winkel komen als ze een weekendje weg zijn, geven vaak het compliment hoe leuk ze de winkel vinden.”

Of er nog een verlanglijstje is voor een volgende verbouwing? “Die is er altijd”, lacht Eefje, ”eerst maar genieten van het nieuwe gedeelte en zorgen dat we deze tijd goed doorkomen.”