post-title B-WIZE Hairstyling

B-WIZE Hairstyling

B-WIZE Hairstyling

B-WIZE Hairstyling

“Op de kappersopleiding ontdekte ik dat ik ergens goed in was en leren best leuk kan zijn als je ineens achten en negens haalt in plaats van alleen maar onvoldoendes. Ik zat bij mensen die mij begrepen, dat ik iemand ben die met mijn handen moet werken. Ineens was ik niet meer dat sombere meisje, maar een vrolijke meid met een doel.”

Eind november opende Carien Boot-Wijs haar nieuwe kapsalon B-WIZE Hairstyling in de Stalstraat nr. 23. Na drie maanden moest deze weer dicht vanwege de corona-crisis. Voor ons een mooie gelegenheid om wat van haar tijd te vragen en ons te vertellen over haarzelf als onderneemster en haar kapsalon. “Ik was op school nooit een hoogvlieger en had het pittig. Ik dacht als 16-jarige echt, dat als ik zou gaan werken en snel op mijn zelf zou wonen, het helemaal zou gaan maken”, vertelt  Carien. En dat deed ik dus, van het ene baantje in de supermarkt naar het andere baantje en zo verder en verder. Tot ik iets ouder was en er ergens een lichtje ging branden…misschien moest ik toch maar een opleiding gaan volgen.”

De kappersopleiding was een groot succes, ze was vol zelfvertrouwen. Zoveel mogelijk leren om het kappersvak eigen te maken, dat was Carien haar nieuwe doel geworden. Haar eerste baantje als kapster startte ze in haar eigen dorp Heinkenszand en om de zoveel jaren switchte ze naar iets luxere salons in Goes om op die manier steeds een trapje hoger te komen: trainingen volgen, nieuwe dingen leren en veel ervaring op doen. “Ik leerde snel en ben zelfs een keer afgewezen bij een salon met de reden dat ik te goed was”, glimlacht ze, ”de permanentjes die we hier zetten zijn te makkelijk voor je.”

Na 18 jaar in loondienst te hebben gewerkt besloot Carien om voor zichzelf te beginnen. “Ik heb veel geleerd in al die jaren en ben daar ook erg dankbaar voor, maar ik wilde weer een stapje vooruit.”
De stoelhuur-constructie was een manier met de minste risico, maar al snel bleek dat dit niets voor haar was. “Via een klant kreeg ik een tip dat er een pandje in Wemeldinge te huur stond en ik ben gewoon in het diepe gesprongen. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, een eigen zaak starten en dat ook nog eens in de drukste maand van het jaar, december. Dat was even pittig!”
En ineens sta je er alleen voor, alles zelf doen, ben je degene die alles moet regelen en beslissingen moet maken. Het was even wennen en hard werken, maar al snel had Carien een vaste klantenkring opgebouwd. “In die tijd heb ik wel een leerling aangenomen, alleen was het te druk.”

Na twee jaar was er een keerpunt. De wens om naar Goes terug te keren werd steeds groter en daarbij bestond haar klantenkring inmiddels uit 90% klanten uit Goes. “Ik had net een investering gedaan in Wemeldinge en mijn huurcontract liep nog wel even door.” Toch hakte Carien de knoop door en maakte openbaar dat ze graag naar Goes wilde. Wat niet in de verwachting lag, gebeurde toch in sneltreinvaart. In twee weken tijd vond ze iemand die de zaak wilde overnemen. “Wat was ik blij, maar moest nu wel snel op zoek naar een nieuw pand. Tot ik wederom hulp kreeg aangeboden van een vaste klant. Zij had een garage voor me te huur, die nu leeg stond. We zouden er wel uitkomen met de lasten en ik mocht zeggen hoe ik de verbouwing wilde hebben. Ik was totaal overdonderd dat mensen zoiets voor mij wilde doen, zo bijzonder. Wie goed doet, goed ontmoet…”

Na drie maanden was de garage verbouwd tot een kapsalon in een industrieel gemaakte ruimte met hoge wanden en veel licht. De details in het interieur zijn de eyecatchers, de chique petrol kleur, het krokodillenbehang, het fluwelen bankje en de stoeltjes. Op de strakke plankenwand staan de kwaliteitsproducten van de verzorgingslijnen als GHD en Kevin Murphy en diverse accessoires uitgestald. “Het designbehang  op de lange toonbank is echt mijn paradepaardje.” Carien opende haar zaak wederom begin december en met een nieuwe kapster erbij, hebben ‘de drie musketiers’, Anouk, Dionne en Carien, de eerste vier maanden succesvol gedraaid. “Tijd voor je klant nemen en luisteren naar wat ze willen is belangrijk, daarbij uiteraard kwaliteit. Onze kwaliteit is eerlijk, daarom werken wij op basis van prijsdifferentiatie. Word je door mij geknipt, betaal je iets meer. Je hoeft hier niet per se de hoofdprijs te betalen, wordt je gekleurd of geknipt door Anouk of Dionne, duurt het misschien iets langer, maar betaal je ook iets minder.”

Dat Carien de grootste van Goes wil worden, schuift ze niet onder stoelen of banken, maar wel met een glimlach. “Je moet altijd een doel hebben, ook al lijkt het soms te hoog gegrepen. Lukt het niet sta je op en ga je gewoon door. Ik heb nog zoveel ideeën en wil zakelijk blijven groeien. Ik ben zelfverzekerd geworden door te blijven ontwikkelen en te waarderen tot waar je allemaal toe in staat kunt zijn. Het kleine meisje uit Heinkenszand, waar men van zei dat zij het nooit zou gaan redden, staat nu hier met een eigen kapperszaak!“